Kan het succes van Oatly leiden tot toenemende populariteit van haver?
Oatly is waarschijnlijk de meest bekende havermelkproducent ter wereld. Die bekendheid hebben ze niet alleen te danken aan een toenemende fanbase van klanten, maar vooral dankzij investeerders als Oprah Winfrey, Natalie Portman, Blackstone Growth én onze ‘eigen’ Rabobank. Vorig jaar zorgden deze investeerders ervoor de Oatly 175 miljoen euro ‘groeigeld’ te besteden kreeg. Voor verdere productontwikkeling en om meer marketing te kunnen doen. Naar eigen zeggen is Oatly, na Quaker, de grootste haverinkoper ter wereld.
Dezelfde investeerders kunnen nu juichen. Oatly is namelijk naar de beurs gegaan, waarbij het direct een waarde van 10 miljard heeft meegekregen. Dat is 5 keer zoveel dan toen de hierboven genoemde investeerders instapten. Daar zal dus zeker op geproost worden, met een glaasje havermelk.
Havermelk behoort tot de plantaardige zuivel, alt-milk. En het lijkt erop dat meer en meer mensen overstappen van dierlijke zuivel naar plantaardige zuivel. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, bouwde het Amerikaanse bedrijf enkele jaren geleden al een fabriek in Vlissingen in Nederland.
Het is nu de vraag in welke mate ‘we’ massaal overstappen naar het drinken van havermelk. In ieder geval zet het haver opnieuw op een goede manier in de spotlight.
Vandinter Semo houdt de ontwikkelingen in deze markt scherp in de gaten en we zijn momenteel met enkele havermelk projecten bezig. Wilt u hier meer over weten? Neem dan even contact met ons op.
Meer lezen over de beursgang van Oatly kan hier.